vrijdag 22 september 2017

GASTBLOGGER ANNEMIEK VAN NUTRIBITES.NL ; 8 SLIMME FOOD SWAPS/MANIEREN OM GEZOND ETEN MAKKELIJK TE MAKEN. | BEAUTYSPOT.

Hallo foodies,

Het is al een hele tijd geleden dat ik een gastblogger op mijn blog liet schrijven maar deze keer kwam er een aanzoek om een blog te schrijven over ''8 slimme food swaps/manieren om gezond eten makkelijk te maken'', ik dacht waarom niet, jullie zijn zeker en vast geïnteresseerd om dit te lezen en ik vond het zelf ook zeker leuk om dit artikel door iemand te laten schrijven die zelf een site heeft over gezondheid.


Ben je bang om je favoriete eten te moeten laten staan als je gezond gaat eten? Met deze slimme wisseltrucs geniet je nog net zoveel van alles wat je eet én eet je nog gezond ook!
1. Avocado in plaats van mayonaise.
Kun je jou wakker maken voor een tonijnsalade met mayonaise? Vervang de mayo eens voor avocado. Dan geniet je niet alleen van een heerlijke, romige smaak. Je krijgt ook nog eens gezonde vetten én een dubbele portie eiwitten binnen. Je vindt avocado daarom ook in het eiwitdieet.

2. Groenten noodles in plaats van spaghetti.
Sla een zware, koolhydraatrijke pastamaaltijd eens over en maak noodles van groenten als courgette of pompoen.
3. Friet van zoete aardappel.
Maak eens friet van zoete aardappel in plaats van de gewone witte pieper. Zoete aardappel is namelijk ontzettend voedzaam en zit boordevol voedingsvezels en vitamine A en C. Ook bevat zoete aardappel gezonde eiwitten en complexe koolhydraten, zodat onze bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit is fijn als je wilt afvallen en buikvet wilt verliezen. Een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt namelijk voor meer vetopslag.

4. Amandelmelk in plaats van koemelk.
Koemelk is bedoeld voor kalfjes en bevat veel meer voedingsstoffen dan wij dagelijks nodig hebben. Drink liever eens amandelmelk, dan krijg je ook nog eens gezonde vetten binnen.

5. Olijfolie in plaats van zonnebloemolie.
In ons Westerse eetpatroon krijgen we al veel omega-6- vetzuren binnen. Bakken we ook nog in zonnebloemolie, dan krijgen we veel meer van deze vetzuren binnen dan gezond voor ons is. Zonnebloemolie is gemakkelijk te vervangen door olijfolie. Deze bevat gezonde omega-3-vetzuren en geen omega 6.

6. Himalaya zout in plaats van keukenzout.
Steeds meer supermarkten verkopen Himalaya zout, dat nog alle gezonde mineralen bevat. Keukenzout daarentegen bevat deze mineralen niet, alleen jodium in veel te grote hoeveelheden. Vervang je keukenzout dus voor gezond Himalay zout.
7. Bloemkoolpuree in plaats van aardappelpuree.
Vind je romige aardappelpuree ook zo lekker? Vervang de aardappels dan door bloemkool voor hetzelfde crèmige gevoel in je mond, maar dan zonder snelle koolhydraten en calorieën. Wil je weten wat een koolhydraatarm dieet voor je kan doen als je wilt afvallen? Lees dan dit artikel.

8. Fruit in plaats van suiker.
Heb je zin in zoet? Eet dan fruit in plaats van een koekje of snoep met suiker. Suiker, ook natuurlijke suiker zoals kokosbloesemsuiker of honing, laat je bloedsuikerspiegel stijgen en dat is slecht voor je gewicht. Ook toetjes en gebak zoet je het beste met (gedroogd) fruit. Kijk alleen uit als je wilt afvallen, dan kun je het beste één stuk fruit per dag eten en niet meer dan een handje gedroogd fruit per week.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om te genieten van gezond eten. Ken jij nog meer slimme wisseltrucs om lekker én gezond te eten? Deel ze dan hieronder in de reacties!

Dit artikel werd geschreven door Annemiek van nutribites.nl.

Liefs Naomi.x

4 opmerkingen:

hoemaakjedat.com zei

Hmm avocado i.p.v. mayo, dat ga ik een keer proberen.

Jascha Donath zei

Leuke ideeën. Sommoge kende ik al zoals de courgetteslierten. Ik heb die wel dóór de pasta gemengd. Patat van zoete aardappel zet ik meteen op mijn lijstje! Fijne eenvoudige tips.

Nicole Orriëns zei

Pasta van groentes lijkt me zeker een goed idee. Zo kom je ook veel makkelijker aan de 250 gram groente per dag.

Unknown zei

Ik moet toegeven dat ik niets doe van alles wat hierboven staat. Ik weet van mezelf dat ik niet zo'n gezonde eter ben, ik grijp meestal naar iets lekkers dat snel klaar is ;)